قرار است با ۱۲ فیلم موزیکال پرفروش آشنا شوید که با رنگ و نور و موسیقی و آهنگ و رقص و داستانهای رؤیایی، سینمادوستان زیادی را شیفتهی خودشان کردهاند.
وقتی حرف از فیلمهای پرفروش میشود، ناخودآگاه به یاد آثار ابرقهرمانی یا دنبالهها و پیشدرآمدها و بازسازیهای عناوین محبوب میافتیم، ولی شاید برایتان جالب باشد که بخش زیادی از فروش سینماها مربوط به فیلمهای موزیکال است. به نظر ژانری نیست که باب میل همهی مخاطبان سینما باشد، ولی مشخص است که چرا تعداد زیادی از تماشاگران از دیدن فیلمهای این گونه استقبال میکنند.
- ۱۰ فیلم موزیکال دلفریب که اسکار را تصاحب کردند
- ۱۵ فیلم لایو اکشن دیزنی که بعد از کروئلا پخش خواهند شد
فیلمهای موزیکال عناصر جذاب و چشمگیر زیادی برای عرضه دارند، کلی آهنگ و رقص و لحظات مفرح و شاد و غمگین که با دیدنشان اوقات خوشی را سپری میکنیم در کنار قصه و روایت و شخصیتهای دوستداشتنی در یک فیلم موزیکال جا میشوند، انگار با پول بلیت یک فیلم، همزمان چند فیلم مختلف را تماشا کردهایم و حس میکنیم به چیزهای زیادی دست یافتهایم. علاوه بر این، خیلی از موزیکالهای پرفروش که در فهرست پیش رو آمدهاند در بهترین زمان ممکن و تعطیلات آخر سال اکران شدهاند و همین به آنها فرصت مناسب داده تا تماشاگران زیادی را سمت خودشان بکشند.
با بررسی پرفروشترین فیلمهای موزیکال متوجه میشویم که آثار این ژانر چه محبوبیت گستردهای بین مخاطبان سینما دارند و چطور آرام و بیسروصدا و دور از هیاهوی بلاکباسترها، تعداد زیادی از تماشاگران را به گیشه میآورند.
۱۲. ماما میا! دوباره شروع کنیم (Mamma Mia! Here We Go Again)
- محصول: ۲۰۱۸
- کارگردان: اول پارکر
- بازیگران: لیلی جیمز، آماندا سایفرد، مریل استریپ
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹%
گاهی اوقات فاصله انداختن بین قسمت اول و دوم یک فیلم ممکن است منجر به شکست در گیشه شود. هر چه نباشد دنیا و آدمها مدام در حال تغییر هستند و وقتی زمان زیادی از اکران قسمت اول یک فیلم میگذرد، خیلی چیزها متفاوت خواهد بود. سوژهها و بازیگران و داستانهایی که زمانی پرطرفدار و داغ و جذاب به نظر میرسیدند، ممکن است خیلی سریع به حاشیه بروند و دیگر کسی سراغی هم از آنها نگیرد. بهویژه که صنعت سینما صنعت پرهیاهویی است و مدام دچار تغییرات مختلف میشود. این نگرانیها حول قسمت دوم ماما میا هم وجود داشت، فیلمی که یک دهه بعد از موفقیتهای بزرگ و فروش خیلی خوب قسمت اول اکران میشد و کسی نمیدانست نتیجهاش چه خواهد بود.
ولی وقتی قسمت دوم ماما میا سرانجام روانهی سینماها شد همه فهمیدند که نگرانیهایشان بیدلیل بوده است. مشخص شد حسوحال جاری در فیلمهای ماما میا و سرخوشی جاری در آن که تماشاگران را به یاد تابستانهای شاد و گرم و آفتابی میاندازد، همیشه جواب میدهد و مخاطبان را هیجانزده میکند. پس وقفهی ده ساله به ضرر فیلم تمام نشد و باز هم توانست در گیشه خوب عمل کند و ۱۲۰.۱ میلیون دلار بفروشد.
ماما میا! دوباره شروع کنیم کمتر از قسمت قبلیش فروش کرد ولی با این حال از خیلی موزیکالهای همدورهاش عملکرد بهتری داشت. این فروش خوب فیلم از جهات دیگری هم تحسین برانگیز بود، چون عنصر کلیدی موفقیت ماما میا یعنی مریل استریپ در این قسمت نقش چندانی نداشت و در تبلیغات فیلم هم نمیتوانستند زیاد روی او مانور دهند. این مسئله به همه نشان داد که محبوبیت ماما میا فراتر از ستارهاش است و سازندگان موفق شدند بدون تکیه به مریل استریپ هم تماشاگران زیادی را جذب فیلم کنند و مشکلات و موانع مختلف مثل فاصلهی ده ساله بین دو قسمت نتوانست آن را زمین بزند.
۱۱. بهسوی جنگل (Into the Woods)
- محصول: ۲۰۱۴
- کارگردان: راب مارشال
- بازیگران: جانی دپ، مریل استریپ، امیلی بلانت
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱%
تئاتر موزیکال بهسوی جنگل که فیلم راب مارشال با اقتباس از آن ساخته شد، رویکرد کاملا متفاوتی نسبت به قصههای پریان و افسانهها داشت و با نگاهی تندوتیز و انتقادی سراغ این دست از داستانها رفته بود. ولی وقتی قرار شد نسخهی سینمایی آن را بسازند و کمپانی عریض و طویل دیزنی پشت کار قرار گرفت، آن رویکرد فراموش شد. به هر حال دیزنی همیشه به عنوان پناهگاه همین قصههای پریان شناخته میشده و به نوعی وظیفهی خودش میداند که از پرنسسها و شاهزادهها و شخصیتهای رنگارنگش محافظت کند. البته هدف دیزنی فقط این نبود، آنها با جمع کردن تعدادی از مطرحترین چهرههای سینما گوشهی چشمی به اسکار داشتند تا با ترکیب جادویی موزیکال و بازیگران اسکاری، حسابی خوش بدرخشند و در کنار موفقیتهای گیشه، دل اعضای آکادمی را هم به دست آورند.
البته فیلم به جز نامزدی مریل استریپ در رشتهی بهترین بازیگر مکمل زن و تعدادی نامزدی در بخشهای فنی، خیلی در اسکار مورد توجه قرار نگرفت. اگرچه فیلمهای موزیکال لایو اکشن دیزنی که هدفگذاری اصلیاشان جذب خانوادهها برای هجوم به گیشههاست، بهندرت در فصل جوایز و اسکار شگفتی آفریدهاند. فیلمهایی مثل بهسوی جنگل برای فروش بالا در گیشهها ساخته میشوند و از این لحاظ فیلم موفقی هم بود چون در گیشههای آمریکا حسابی خوب عمل کرد.
بهسوی جنگل در زمانی اکران شد که مخاطبان سینما معمولا انتظار موزیکالهای کریسمسی را میکشند و برای همین توانست سینمادوستان زیادی را جذب خودش کند و ۱۲۸.۱ میلیون دلار بفروشد، یعنی دو و نیم برابر بودجهی ۵۰ میلیون دلاریش. فروش بهسوی جنگل همچنین نسبت به دیگر موزیکالهای لایو اکشن همردهاش بیشتر بود. کلی بازیگر چهره و شخصیتهای معروف داستانهای قدیمی در فیلم جمع شده بودند و مخاطبان زیادی دوست داشتند آنها را کنار هم ببینند.
۱۰. ماما میا! (!Mama Mia)
- محصول: ۲۰۰۸
- کارگردان: فیلیدا لوید
- بازیگران: مریل استریپ، آماندا سایفرد، پیرس برازنان
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۵%
تابستان که سر میرسد، گاهی وقتها دلمان میخواهد فیلمهای جدی با لحنی تلخوتاریک ببینیم، گاهی وقتها هم میخواهیم فیلمهایی جمعوجور و کمسروصدا ببینیم که حسوحالی متفاوت با بلاکباسترهای پرخرج دارند تا از هیاهوی آنها فاصله بگیریم. ولی برای خیلی از سینمادوستان، تابستان یعنی همین هیاهو و شلوغی بلاکباسترها. ماما میا دقیقا برای همین دسته از مخاطبان ساخته شده بود و با اکرانش موجی از شوق و هیجان و شور و نشاط به همه منتقل کرد. انبوهی ستارهی جذاب و محبوب کنار هم جمع شده بودند و با آهنگهای گروه ABBA میزدند و میرقصیدند و در لوکیشنهای چشمنواز یونان میگشتند، یک سرگرمی خالص و سرحال.
ترکیب و فرمولی که ماما میا به کار بسته بود حسابی به مذاق مخاطبان سینما خوش آمد و برای این فیلم فروش ۱۴۴ میلیون دلاری رقم زدند. بخش زیادی از موفقیتهای فیلم مدیون حضور ستارههای محبوب و محبوبیت گروه ABBA بود، ولی در زمان خیلی خوبی هم اکران شده بود که تقریبا فروش آن را تضمین میکرد؛ جولای ۲۰۰۸.
پیش از اکران ماما میا، فیلمهای ابرقهرمانی و اکشنهای پر زدوخورد و انیمیشنها سینماها را قبضه کرده بودند و برای همین مردم تشنهی یک تجربهی ملایم و سرخوشانه بودند و عمیقا دوست داشتند فیلمی متفاوت از جنجالهای بلاکباستری ببینند. ماما میا در همین زمان اکران شد و پاسخی بود برای کسانی که یک حسوحال کاملا متفاوت میخواستند.
۹. بینوایان (Les Miserables)
- محصول: ۲۰۱۲
- کارگردان: تام هوپر
- بازیگران: هیو جکمن، راسل کرو، ان هاتاوی
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۳%
«صدای مردم را میشنوید که میخوانند؟» این جملهای است که در یکی از معروفترین آهنگهای فیلم بینوایان میشنویم و با توجه به فروشی که در گیشههای سینما داشت، میتوانیم نتیجه بگیریم افراد زیادی آواز خواندن شخصیتهای فیلم را شنیدهاند. این نسخهی تازه از بینوایان که کریسمس ۲۰۱۲ اکران شد به فروش ۱۴۸.۸ میلیون دلاری در سینماهای آمریکای شمالی رسید.
از محبوبیت این موزیکال سینمایی هرچقدر بگوییم کم گفتهایم. پوستر فیلم تصویر دخترکی را نشان میداد که موهای بلوندش در امواج باد میرقصید (تصویری که برای تئاترهای موزیکال بینوایان هم استفاده شد) و مخاطبان سینما با دیدن همین تصویر متوجه شدند که قرار است یکی از موزیکالهای پرطرفدار و مورد انتظار این سالها روانهی سینماها شود.
البته بینوایان تام هوپر از حضور چهرهها و ستارههای بزرگی بهره میبرد و سینمادوستان با دیدن اسمهایی چون هیو جکمن، راسل کرو، آماندا سایفرید و ان هاتاوی کلی ذوقزده شده بودند. بهویژه که ان هاتاوی برای اولینبار در یک فیلم موزیکال ظاهر میشد و هیو جکمن را هم بهعنوان بازیگری میشناختیم که مهارت کمنظیری در خواندن و رقصیدن دارد. همهی اینها کنار هم یکی از موفقترین و پرفروشترین فیلمهای موزیکال سینما را خلق کرد که هم تماشاگران از دیدنش لذت میبردند و هم منتقدان آن را میپسندیدند.
۸. لا لا لند (La La Land)
- محصول: ۲۰۱۶
- کارگردان: دیمین شزل
- بازیگران: اما استون، رایان گاسلینگ، جان لجند
- امتیاز راتن تومیتوز: ۹۱%
بیشتر موزیکالهایی که گیشههای سینمای آمریکا را فتح میکنند اقتباسهایی هستند که از فیلمهای قدیمیتر ساخته میشوند. از بازسازیهای لایو اکشن انیمیشنهای کلاسیک دیزنی گرفته تا نمایشهای موزیکال برادوی. ولی ماجرای لا لا لند با بقیهی موزیکالهای پرفروش فرق میکرد. فیلمی که دیمین شزل بااستعداد سال ۲۰۱۶ ساخت با ایدهی اصیل خودش جلوی دوربین رفت و اقتباسی از یک اثر معروف و شناختهشده نبود. البته شزل در ساختن لا لا لند از موزیکالهای دههی ۵۰ و ۶۰ میلادی الهام گرفته بود، ولی اثر تازه و جدیدی به حساب میآمد که با ایدههای بصری بکر و آهنگهای بهیادماندنی و یک قصهی عاشقانهی غمانگیز روایت میشد و توانست موفقیت بزرگی در گیشه کسب کند.
لا لا لند با فروش ۱۵۱ میلیون دلاری تمام گمانهزنیها را به هم ریخت و مثال نقضی شد برای این ادعا که فقط موزیکالهای اقتباسی و الهامگرفته از آثار مشهور شناختهشده به فروش بالا میرسند. فیلم در ابتدا دسامبر ۲۰۱۶ و به صورت محدود در سینماها اکران شد و با شیبی ملایم فروش کرد و هر ماهی که گذشت محبوبتر و پرتماشاگرتر شد. همزمان که به اکران گستردهتری رسید و در فصل جوایز هم سر زبانها افتاد، سینمادوستان بیشتری جذب فیلم شدند و خیلی از کسانی که آن را قبلا دیده بودند، دوباره وسوسه شدند به تماشای داستان عاشقانهی رایان گاسلینگ و اما استون بنشینند.
البته نبود رقیب قدرتمند هم در فروش لا لا لند بیتأثیر نبود. وقتی فیلم دیمین شزل در تعطیلات سال ۲۰۱۶ به نمایش در آمد، هیچ موزیکال دیگری روی پردهها نبود و اگر سینمادوستان دلشان هوای یک موزیکال پر از رنگ و آهنگ میکرد، انتخاب دیگری جز لا لا لند نداشتند. همهی این مسائل در کنار هم و نیز کیفیت بالای فیلم و تأثیرگذاری حسی عمیق و موسیقیهای شنیدنی و اتمسفر درگیرکنندهی آن باعث شد تا یکی از پرفروشترین موزیکالهای سینما باشد، موزیکالی غیراقتباسی و ارجینال که وامدار آثار دیگران نبود.
۷. اشکها و لبخندها/آوای موسیقی (The Sound of Music)
- محصول: ۱۹۶۵
- کارگردان: رابرت وایز
- بازیگران: جولی اندروز، کریستوفر پلامر، شارمین کار
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۳%
اواخر دههی ۶۰ میلادی، موزیکالهای آمریکایی مثل سابق فیلمهای پولساز و پرفروشی به حساب نمیآمدند. پروژههایی مثل «دکتر دولیتل» (Doctor Dolittle) بیشتر از اینکه گیشههای سینما را رونق ببخشند و فروش بالایی داشته باشند، به خاطر شایعات عجیبوغریب پشتصحنهاشان معروف شدند و کلیشههای ژانر موزیکال برای مدتی اسباب شوخی و هجو و خندهی مردم شد. ولی قبل از همهی این ماجراها، آوای موسیقی به همه یادآوری کرد که چرا ژانر موزیکال تا مدتهای طولانی بهعنوان ژانری پرسود و پرطرفدار شناخته میشد و جایگاه این ژانر را بیش از پیش تثبیت کرد.
این پروژهی موزیکال که عمدهی تبلیغاتش روی حضور جولی اندروز متمرکز شده بود، برای اولینبار سال ۱۹۶۵ روانهی سینماها شد و خیلی زود هواداران بیشماری پیدا کرد. بخشی از این موفقیت به خاطر شهرت و محبوبیت نمایش موزیکال آوای موسیقی بود که فیلم را با اقتباس از آن ساختند، ولی بدون شک حضور جولی اندروز که بعد از «مری پاپینز» بار دیگر در یک موزیکال پرمخاطب ظاهر میشد هواداران زیادی را مشتاق تماشای فیلم میکرد. سینمادوستانی که با دیدن مری پاپینز سرشار از حس خوب و خوشایند شده بودند، با خیال راحت و آغوشی باز به استقبال موزیکال تازهی جولی اندروز رفتند تا دوباره آواز خواندن سرخوشانهی او را روی پردههای بزرگ ببینند.
تقریبا هر کسی به تماشای فیلم مینشست عاشقش میشد و مردم با تبلیغات دهان به دهان و تعریفهایی که از آن میکردند به محبوبیت فراگیر آوای موسیقی دامن میزدند و فروش فیلم به ۱۶۳ میلیون دلار رسید. وقتی فیلم برندهی اسکار بهترین فیلم شد، جایگاه و اعتبارش از قبل هم فراتر رفت و به عنوان یکی از بهترین موزیکالهای تاریخ سینما شناخته شد و طی سالیان پرشمار و حضور نسلهای پیدرپی هواداران بیشتر و بیشتری پیدا کرد.
۶. شیکاگو (Chicago)
- محصول: ۲۰۰۲
- کارگردان: راب مارشال
- بازیگران: کاترین زتا جونز، ریچارد گیر، رنه زلوگر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶%
شیکاگو زمانی اکران شد که از دوران پرشکوه ژانر موزیکال سالیان زیادی میگذشت و تقریبا گونهی مُردهای به حساب میآمد. البته فیلمهای موزیکال به شکل کامل از سینما حذف و محو نشده بودند، ولی از اوایل دههی ۷۰ میلادی کمرنگ و کمرنگتر شدند و فقط موارد نادری مثل «گریس» جنبشی در این ژانر به وجود آورد که آن هم بیشتر به خاطر نوستالژی و خاطرهبازی بود تا اشتیاق و تقاضای مردم برای دیدن موزیکال.
سال ۲۰۰۰ موزیکال دیگری ساخته شده بود با نام «مولین روژ» (Moulin Rouge) که در ابتدا موفقیت چندانی کسب نکرد ولی با گذشت زمان سینمادوستان زیادی جذبش شدند. شیکاگو فرمولهای همان فیلم را دنبال کرد ولی موفق شد در گیشه به موفقیت بزرگی برسد و ۱۷۰ میلیون دلار بفروشد.
شیکاگو بر اساس یکی از نمایشهای موزیکال محبوب برادوی ساخته شده بود که همین به شهرت و فروش بالایش کمک زیادی میکرد. همچنین در فصل جوایز هیاهوی نسبتا زیادی به پا کرده بود و جوایز مهمی به دست آورد. اکران فیلم از اواخر دسامبر آغاز شده بود و تبلیغات دهان به دهان و خبرسازیهایش در فصل جوایز، تماشاگران بیشتری را سمت فیلم کشاند.
ژانری که به نظر میرسید دیگر کارش با سینما و سینمادوستان تمام شده، به یکباره جان تازهای گرفت و شیکاگو تبدیل به یکی از بهترین موزیکالها شد. موفقیتهای شیکاگو غیرقابل انکار بود و همه میدانستند که قرار است به زودی موج تازهای از موزیکالها روانهی سینماها شود.
۵. بازگشت مری پاپینز (Mary Poppins Returns)
- محصول: ۲۰۱۸
- کارگردان: راب مارشال
- بازیگران: امیلی بلانت، لین مانوئل میراندا، امیلی مورتیمر
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰%
بیش از ۵۰ سال از آخرین حضور مری پاپینز روی پردهی نقرهای میگذشت که این شخصیت شگفتانگیز بار دیگر به سینماها بازگشت و هواداران زیادی را شیفتهی خودش کرد. اینبار امیلی بلانت جای جولی اندروز را گرفته بود و نقش این پرستار بچهای را بازی میکرد که شبیه هیچ پرستار دیگری نبود. فیلم بازگشت مری پاپینز بعد از تبلیغاتی طولانی و پروپیمان که انتظار و اشتیاق مردم را برای تماشایش بالاتر میبرد، دسامبر ۲۰۱۸ اکران شد و سینمادوستان بار دیگر به تماشای یکی از محبوبترین فیلمهای خانوادگی سینما نشستند.
بازگشت مری پاپینز در گیشههای سینمای آمریکا به فروش ۱۷۱.۹ میلیون دلاری رسید، موفقیتی بزرگ برای یک فیلم موزیکال لایو اکشن که پرفروشترین فیلم راب مارشال هم به حساب میآمد (البته در بین فیلمهایی که جدای از دزدان دریایی کارائیب ساخت). البته همه انتظار داشتند که دنبالهی مری پاپینز بیشتر از اینها بفروشد و رکوردها را جابهجا کند، ولی بازگشت مری پاپینز در زمانی اکران شد که رقبای سرسخت و بزرگی در بین فیلمهای خانوادگی داشت.
وقتی قسمت دوم مری پاپینز دسامبر ۲۰۱۸ روی پرده آمد، یک هفته از اکران «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Into the Spider-Verse) گذشته بود و دو روز بعد از اکرانش هم نمایش «بامبلبی» (Bumblebee) آغاز میشد. بازار فیلمهای خانوادگی پرتماشاگر حسابی گرم بود و بازگشت مری پاپینز نتوانست به فروشی که انتظارش را داشتیم برسد. ولی همین فروش و موفقیت نسبی هم نشان میداد مری پاپینز چه خاطرات شیرین و خوبی در ذهن تماشاگران سینما ثبت کرده است.
۴. بزرگترین شومن (The Greatest Showman)
- محصول: ۲۰۱۷
- کارگردان: مایکل گریسی
- بازیگران: هیو جکمن، ربکا فرگوسن، زندایا
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۷%
در جایی از فیلم بزرگترین شومن هیو جکمن با انرژی مثالزدنی و شور و شوق فراوان آوازی میخواند و در آن میگوید سیرک او «هر چیزی که دلتان میخواسته دارد، هر چیزی که همیشه نیاز داشتید در اینجا پیدا میشود»، نکتهای که دربارهی فروش فیلم هم صدق میکند چون طی اتفاقهایی جذاب و هیجانانگیز به رقمی بسیار بالا رسید.
بزرگترین شومن بعد از فروش افتتاحیهی نهچندان خوب ۸.۸ میلیون دلاری در کنار بلاکباسترهای بزرگی مثل «جنگ ستارگان» (Star Wars) و «جومانجی» (Jumanji) به اکرانش ادامه داد و همه تصور میکردند شانس زیادی در مقابل این فیلمها نخواهد داشت. اما اتفاقی جالب افتاد. هر چه بیشتر میگذشت، تماشاگران بیشتری جذب فیلم میشدند و فروشش بالا و بالاتر رفت. تبلیغات دهان به دهان بزرگترین شومن و جهش میزان مخاطبانش از آن ماجراهایی بود که هر چند سال یکبار رخ میدهد.
فروش بزرگترین شومن هفته به هفته بالاتر میرفت و شگفتی میآفرید و تا پایان ژانویهی ۲۰۱۸ این موزیکال غیرمنتظره به فروش ۱۲۹ میلیون دلاری رسید. اما هنوز کارش با گیشهها تمام نشده بود. در نهایت فروش فیلم به ۱۷۴.۴ میلیون دلار رسید که بیش از دو برابر بودجهی ۸۵ میلیون دلاری آن بود و ۱۹ برابر فروش افتتاحیهی فیلم. اتفاقی که تأثیر بزرگ تبلیغات دهان به دهان و نظر مثبت مردم را نشان میداد.
۳. گریس (Grease)
- محصول: ۱۹۷۸
- کارگردان: رندال کلایسر
- بازیگران: جان تراولتا، الیویا نیوتن جان، جف کانووی
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵%
گریس با تکیه بر نوستالژیهای دههی ۵۰ میلادی و کلی آهنگ جذاب که سریع در مغز و روح و روان مخاطبانش ثبت و ضبط میشد، جان تازهای به ژانر موزیکال بخشید و مخاطبانی را که دههی ۷۰ میلادی روانهی سینماها میشدند شیفتهی خودش کرد. وقتی سال ۱۹۷۸ گریس روی پرده آمد کسی فکر نمیکرد مردم اقبال خاصی نسبت به آن نشان دهند. ولی این موزیکال پر از رقص و موسیقی که یک جان تراولتای پرجنبوجوش و بامزه داشت موفق شد مخاطبان زیادی را جذب خودش کند.
گریس طی اولین اکرانش ۱۸۱.۸ میلیون دلار فروش کرد و بعدها با اکرانهای دوباره و متعدد تبدیل به پرفروشترین موزیکال لایو اکشن سینما شد و تا چند دهه این عنوان را برای خودش نگه داشت. موفقیتی بزرگ و چشمگیر که اگر به زمان اکرانش توجه کنیم اهمیتش بیشتر هم میشود.
اواخر دههی ۷۰ میلادی دورهی خوبی برای موزیکالها به حساب نمیآمد. سلیقهی مردم تغییر کرده بود و سراغ اکشنها و بلاکباسترهای پرخرج میرفتند و ژانر موزیکال به حاشیه رانده شده بود. ولی گریس بار دیگر دوران شکوه و اوج موزیکالها را به یاد سینمادوستان آمریکا آورد و قلب و گوش همه را تسخیر کرد و در گیشهها شگفتی آفرید.
۲. علاءالدین (Aladdin)
- محصول: ۲۰۱۹
- کارگردان: گای ریچی
- بازیگران: ویل اسمیت، نائومی اسکات، منا مسعود
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۷%
تا پیش از سال ۲۰۱۷ هیچ موزیکال لایو اکشنی نتوانسته بود به فروشی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار دست پیدا کند (بدون در نظر گرفتن تورم). اما وقتی دیزنی تصمیم گرفت انیمیشنهای مشهور و کلاسیکش را بازسازی کند و نسخهی لایو اکشن آنها را بسازد، معادله عوض شد. حالا انگار از موزیکالها انتظار بیشتری داشتیم و احتمال فروش بالا و رکوردشکنی آنها بالا و بالاتر رفته بود. نمونهاش نسخهی لایو اکشن علاءالدین که با فروش فوقالعادهاش خیلی از رکوردها را جابهجا کرد و دومین موزیکال پرفروش سینما شد.
فروش ۳۵۶.۶ میلیون دلاری برای یک فیلم موزیکال غیر قابل تصور به نظر میرسید و هیچکس فکرش را هم نمیکرد بازسازی لایو اکشن علاءالدین به چنین فروشی برسد. اگرچه با توجه به محبوبیت بسیار زیاد نسخهی انیمیشنی علاءالدین میشد انتظار داشت که بازسازی آن هواداران زیادی جذب کند و در بین دیگر بازسازیهای لایو اکشن دیزنی فروش بالاتری داشته باشد. کافی است یکی از آهنگهای معروف علاءالدین را بخوانید تا آدمهای دور و برتان با شما دم بگیرند و این نشاندهندهی شهرت و محبوبیت گستردهی این انیمیشن دیزنی است. علاوه بر همهی اینها، دیزنی تمامقد پشت فیلم ایستاد و تبلیغات بزرگ و وسیعی برایش ترتیب داد تا مطمئن شود تمام خانوادههای آمریکایی برای تماشای آن به سینماها میروند.
علاءالدین با فروش خیرهکنندهاش در سینماهای آمریکا رکوردهای زیادی را جابهجا کرد، ولی یکی از مهمترین دستاوردهایش بازگرداندن موزیکالها به جایگاه رفیع سابقشان بود، چون به همه نشان داد که این ژانر کماکان میتواند فروشهای شگفتانگیزی رقم بزند.
۱. دیو و دلبر (Beauty and the Beast)
- محصول: ۲۰۱۷
- کارگردان: بیل کاندون
- بازیگران: اما واتسون، دن استیونز، لوک ایونز
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱%
بازسازیهای لایو اکشن دیزنی مدتی بود که سروصدای زیادی در سینماها به پا میکرد و تماشاگران تقریبا هر سال انتظار یک بازسازی تازه را میکشیدند. وقتی خبر ساخته شدن نسخهی لایو اکشن دیو و دلبر منتشر شد، تقریبا همه میدانستیم که موفقیت این فیلم تضمینشده است. به هر حال نسخهی اصلی و انیمیشنی آن که سال ۱۹۹۱ اکران شد در گیشه موفقیتهای بزرگی کسب کرد و به فروش ۴۳۸ میلیون دلاری رسید. ولی با همهی اینها، شاید کمتر کسی چنین فروش خیرهکنندهای را برای نسخهی لایو اکشن آن که با بازی اما واتسون ساخته شده بود پیشبینی میکرد.
بازسازی لایو اکشن دیو و دلبر در همان هفتهی اول اکرانش ۱۷۴ میلیون دلار فروش کرد و با ادامهی نمایش موفق شد به فروش حیرتانگیز ۵۰۴ میلیون دلاری در سینماهای آمریکا برسد و بالاتر از تمام بازسازیهای دیزنی قرار بگیرد. با احتساب فروش جهانی و گیشههای خارج از آمریکا، این فیلم موفق شد مجموع فروشش را به رقم ۱ میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار برساند.